Sinds een jaar in Colombia!

5 juli 2012 - Santa Marta (Distrito Turístico Cultural E Histórico), Colombia

Ik ben Gerda Ijbema, 28 jaar oud en woon sinds augustus 2011 in Colombia. Sinds een jaar woon ik in Colombia en reis ik ook veel door het land.

Ik zal me hier even kort voorstellen:
In 2009 heb ik een paar maanden door Thailand getrokken en daar mijn Colombiaanse vriend ontmoet. Ik had altijd nog het negatieve imago van drugs en de Farc in mijn hoofd en vond het lastig om voor te stellen hoe het zou zijn om te reizen in Colombia. Maar toen ik aankwam was dat beeld snel verdwenen en voelde ik me direct helemaal op mijn gemak in Colombia! Het hielp dat ik al een aardig woordje Spaans sprak en al vaker in Zuid-Amerika had gereisd, dus de cultuurshock was niet zo groot. Wat me direct opviel in Colombia was de vriendelijkheid en openheid van de bevolking. Ik voelde me direct helemaal op mijn gemak in dit prachtige land. In deze maand ben ik helemaal verliefd geworden op het land. Naast de vriendelijkheid van de Colombianen, is het landschap ook ontzettend mooi en gevarieerd. Na de eerste reis ben ik nog twee keer terug gegaan naar Colombia en steeds meer voelde ik me thuis en elke keer weer was ik verbaasd over de fantastische mooie onontdekte plekjes in Colombia.

Ik woon zelf in de Sierra Nevada de Santa Marta, een kustgebergte in het noorden van Colombia. Het is het hoogste kustgebergte ter wereld met als hoogste punt Pico Cristobal Colon van 5700 meter hoog. De ouders van mijn vriend hebben een typische finca in de Sierra Nevada van Santa Marta. Het is omringd met jungle, palmbomen, een strand, natuurlijke waterbeekjes met watervallen en verschillende inheemse stammen. Het is een bijzondere plek om te wonen; het is ideaal om helemaal tot rust te komen.

Mijn leventje in de Sierra Nevada de Santa Marta is wel even een tikkeltje anders dan ik gewend was in Nederland: geen supermarkt om de hoek, niet even snel een biosje pakken, geen elektriciteit en geen tv. Het is echt back to basic! Misschien dat het daarom juist zo speciaal is; kaarsjes aan in het donker, fruit van de bomen plukken, wakker worden met gefluit van de vogels en heel veel strandwandelingen maken...

Sinds september ben ik ook bezig om een bedrijf op te zetten in het toerisme. We zijn voornamelijk bezig met duurzaam toerisme in de Sierra Nevada de Santa Marta en la Guajira (http://www.uniquecolombia.com/nl). Het toerisme is daar nog niet goed ontwikkeld, dus het is erg leuk om juist hier originele trips te organiseren op een verantwoordelijke manier. Aangezien ik toeristisch management heb gestuurd, past dit ook helemaal bij me!